Een prettig gesprek over de onzin van straffen en belonen

Op de website het kind.org zag ik vandaag een interessant artikeltje van Geert Bors op hetkind.org .Hij leidt een interview met Caroline Verlee in uit Egoscoop, een tijdschrift over onderwijs en opvoeding.

In het interview spreekt Alfie-Kohn-Unconditional-ParentingCaroline over hoe zij Unconditional Parenting van Alfie Kohn in de praktijk brengt in haar klas.

Onvoorwaardelijk ouderschap. Dat is wat Caroline Verlee thuis wil voor haar twee jonge kinderen. Maar ze past Alfie Kohns ideeën over ‘unconditional parenting’ óók toe als lerares op een vo-school. In Egoscoop verscheen een interview met Caroline over de onzin van belonen en straffen, over haar omgang met onvoldoendes en leerlingen eruit zetten: ‘Het is zo normaal voor veel kinderen om gestraft te worden. Ze zijn gaan gelóven dat het nodig is.’

Hoe ziet dat eruit in jouw klas?

“Neem cijfers geven. Ik ontkom daar niet aan op mijn school. Voor sommige leraren geldt, dat ze een 1 geven als iemand zijn huiswerk niet gemaakt heeft. Als ik dan toch cijfers geef, wil ik dat ook als een zo zuiver mogelijk instrument gebruiken om te kijken hoe ver je bent met je kennis, je ontwikkeling. Als ik daar dan ineens een 1 zou tussen zetten, zou dat een vertroebeld beeld opleveren. Een onvoldoende bij mij is dus ook niet erg. Ik gebruik het als niet meer dan een koortsthermometer: haal je een onvoldoende, dan is dat hetzelfde als opeens 39 graden koorts hebben. Daar heb je ook geen oordeel over, behalve dat je constateert: ‘Wacht, hier klopt iets niet. Uitzieken of ingrijpen?’ Dat is een kwartje dat bij veel leerlingen na een poos wel valt.”

Als jij gevraagd wordt om samen te vatten waarUnconditional parenting over gaat, hoe doe je dat dan?

“Het is in elk geval géén opvoedmethode. Veel mensen houden van heldere, duidelijke, controleerbare stappenplannen. Die krijg je bij Kohn niet. En zo gaat opvoeden ook niet. Het is een filosofie, een ouderschapsstijl. Het boek gaat over omgaan met kinderen, gebaseerd op gelijkwaardigheid en gestoeld op relatie. Traditioneel is onderwijs gestuurd door gedrag: als iemand zich goed gedraagt, is het een ‘goed opgevoed kind’. Unconditional parenting (UP) kan wel iets zeggen over gedrag, maar altijd vanuit relatie. Je zorgt dat je geen schade aanbrengt aan de relatie.”

Lees het hele artikel met Caroline Verlee hier

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *